
DONALD THOMAS SCHOLZ & another [Note 1] vs. MICKI DELP.
DONALD THOMAS SCHOLZ vs. BOSTON HERALD, INC., &

others. [Note 2]

473 Mass. 242
November 4, 2014 - November 25, 2015

Court Below: Superior Court, Suffolk County
Present: Spina, Botsford, Duffly, & Lenk, JJ.

Related Cases:

83 Mass. App. Ct. 590

Records And Briefs:

SJC-11511_01_Appellant_Scholz_Brief.pdf
SJC-11511_02_Appellant_Scholz_Reply_Brief.pdf
SJC-11511_06_Appellee_Delp_Brief.pdf
SJC-11621_01_Appellant_Scholz_Brief.pdf
SJC-11621_14_Appellee_Boston_Herald_Brief.pdf
SJC-11621_15_Appellant_Scholz_Reply_Brief.pdf
SJC-11621_16_Amicus_Reporters_Committee_Brief.pdf

Oral Arguments:

2014/SJC_11511
2014/SJC_11621

Libel and Slander. Practice, Civil, Summary judgment, Costs.

Discussion of a plaintiff's burden to withstand a defendant's motion for summary judgment on a
defamation claim. [249-251]

In a civil action in which the plaintiff asserted claims against a newspaper and its columnists concerning
articles they wrote and published that allegedly insinuated that the plaintiff was responsible for a person's
suicide, as well as claims against the person's former wife (whose statements appeared in the articles),
the Superior Court judge properly granted summary judgment to the newspaper and columnists on a
defamation claim, where the statements in the articles could not have been understood by a reasonable
reader to have been anything but opinions regarding the reason the person committed suicide, where the
use of cautionary terms in the articles relayed that the columnists were indulging in speculation, where
the articles appeared in an entertainment news column replete with rhetorical flair, and where the logical
nexus between the facts and the opinion was sufficiently apparent to render unreasonable any inference
that the derogatory opinion must have been based on undisclosed facts; moreover, the plaintiff could not
establish his claim of intentional infliction of emotional distress against the newspaper and columnists that
was derivative of the defamation claim [251-254]; further, summary judgment also was properly granted

http://masscases.com/
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot1
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot2
http://masscases.com/cases/app/83/83massappct590.html
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11511_01_Appellant_Scholz_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11511_02_Appellant_Scholz_Reply_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11511_06_Appellee_Delp_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11621_01_Appellant_Scholz_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11621_14_Appellee_Boston_Herald_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11621_15_Appellant_Scholz_Reply_Brief.pdf
http://masscases.com/briefs/sjc/473/473mass242/SJC-11621_16_Amicus_Reporters_Committee_Brief.pdf
http://www.suffolk.edu/sjc/archive/2014/SJC_11511.html
http://www.suffolk.edu/sjc/archive/2014/SJC_11621.html


to the former wife on a defamation claim, where a reasonable reader of her statements in the articles
would conclude that they either asserted nondefamatory facts or were opinions that did not imply
undisclosed defamatory facts. [255-256]

In a civil action, the judge did not abuse his discretion in awarding deposition costs to the defendants,
where such costs may be awarded whether or not the deposition was actually used at trial, and where the
judge carefully evaluated the costs as required by Mass. R. Civ. P. 54 (e). [254]

CIVIL ACTION commenced in the Superior Court Department on October 12, 2007.

The case was heard by John C. Cratsley, J., on a motion for summary judgment.

Page 243

After review by the Appeals Court, the Supreme Judicial Court granted leave to obtain further appellate
review.

Civil action commenced in the Superior Court Department on March 11, 2010.

The case was heard by Frances A. McIntyre, J., on a motion for summary judgment, and a motion for
costs was heard by her.

The Supreme Judicial Court granted an application for direct appellate review.

Nicholas B. Carter (Edward Foye & Seth J. Robbins with him) for the plaintiffs.

Kathy B. Weinman for Micki Delp.

Jeffrey S. Robbins for Boston Herald, Inc.

Bruce D. Brown & Gregg P. Leslie, of the District of Columbia, & Cynthia A. Gierhart, of New York, for
Reporters Committee for Freedom of the Press & others, amici curiae, submitted a brief.

DUFFLY, J. In the mid-1970s, Donald Thomas Scholz, a musician, composer, recording engineer, and
record producer, founded the rock band "Boston." After many years playing in the band, Brad Delp, who
was its lead singer, committed suicide on March 9, 2007. The Boston Herald, Inc., published three
stories regarding Brad's suicide, written by columnists Gayle Fee and Laura Raposa, who relied on
information from Brad's former wife, Micki Delp, [Note 3] and various unnamed "insiders" and "friends."
Scholz filed an action for defamation in the Superior Court against Micki, arguing that the statements
made by her and reported in the newspaper articles insinuated that Scholz was responsible for Brad's
suicide. Scholz later brought an action in the Superior Court for defamation and intentional infliction of
emotional distress against the Boston Herald, Inc., and its two columnists (collectively, the Herald),
based on the same statements as reported in the three articles.

The two cases were consolidated in the Superior Court after Micki had filed a motion for summary
judgment. In August, 2011, a Superior Court judge allowed Micki's motion, Scholz appealed, and the
Appeals Court reversed. [Note 4] See Scholz v. Delp, 83 Mass. App. Ct. 590 (2013). We granted Micki's
petition for

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot3
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot4
http://masscases.com/cases/app/83/83massappct590.html


Page 244

further appellate review. Thereafter, in ruling on the Herald's motion for summary judgment, a different
Superior Court judge concluded that Scholz could not establish a required element of his libel claim, i.e.,
that the articles contained any false statements of fact, and allowed the Herald's motion for summary
judgment on the ground that the reported statements constituted nonactionable opinion. The judge also
allowed the Herald's motion for costs. We granted Scholz's petition for direct appellate review, and
paired the cases for argument.

We conclude that the newspaper articles and statements contained therein constitute nonactionable
opinions based on disclosed nondefamatory facts that do not imply undisclosed defamatory facts. [Note
5] Because the statements even arguably attributing responsibility for Brad's suicide to Scholz were
statements of opinion and not verifiable fact, and therefore could not form the basis of a claim of
defamation, we conclude that summary judgment properly was entered for the Herald by the second
motion judge, and that the first motion judge correctly allowed Micki's motion for summary judgment.

1. Background. We summarize the undisputed facts, drawn from the summary judgment record. The
band Boston was founded in 1975, after Scholz and Brad obtained a recording contract with CBS/Epic
Records, and Scholz hired band members Barry Goudreau, Sib Hashian, and Fran Sheehan to join the
group. The band toured very successfully for a number of years, but, approximately thirty years before
Brad's death, there was a falling out between Scholz and the latter three band members. All of the
original members of the group, other than Scholz and Brad, left the band. Scholz continued to tour with
different group members,

Page 245

including Brad, under the name "Boston." Fran Cosmo joined the band as a backup singer for Brad, and
as he got older and had more difficulty reaching the high notes for which Boston was known, Brad was
dependent on Cosmo's voice as backup to his. In addition to touring with the band, Brad maintained his
friendship with the former members of the group, who had discontinued all contact with Scholz, and
played with them when he was able to do so.

Brad had a long history of anxiety and depression. He suffered from stage fright before performances
with Boston and with another group with which he had played in the early 1990s. In 1991, Brad was
prescribed anti-anxiety medication, which did not help. Micki and Brad separated that year. They were
divorced in 1996, after sixteen years of marriage, due to Brad's mental health issues, but they remained
friends. Brad began dating Pam Sullivan in 2000; they were engaged on December 25, 2006, and
planned to marry in August, 2007. Pam and her younger sister Meg [Note 6] moved into Brad's house.

Sometime at the end of 2006, Scholz told Brad that Boston would be performing on tour in the summer
of 2007, and that rehearsals for the tour would begin on March 24, 2007. On February 28, 2007, Scholz
told Brad that the initial summer performances had been confirmed. While the plan had been that
Cosmo would join the tour, that invitation was rescinded. On March 1, 2007, Scholz sent an electronic
mail message to Brad advising him that the summer tour was not confirmed.

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot5
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot6


At around the same time, Meg discovered that Brad had taped a small camera to the ceiling in her
bedroom. Brad sent electronic mail messages to Meg and her boy friend expressing his sorrow over
having "victimized" her and saying that he had "committed the most egregious act against her." Meg
responded, expressing concern that Brad would do something to harm himself. Brad replied, "I don't
think anyone could think less of me as a person as I am feeling about myself at this moment." Two days
later, Brad informed Pam of his installation of the camera; Pam also feared that Brad would harm
himself.

Brad committed suicide on March 9, 2007, having purchased the means to do so on March 8. He left
several suicide notes, including one addressed to Pam, one to Micki, one to his two

Page 246

adult children, one to Meg and her boy friend, and two for the public. One of the notes that were made
public said, "Mr. Brad Delp. J'ai une solitaire. I am a lonely soul," and, "I take complete and sole
responsibility for my present situation." The note also said, in reference to Pam, "[U]nfortunately she is
totally unaware of what I have done."

In March, 2007, the Herald published two articles concerning Brad's suicide. The articles, written by Fee
and Raposa, appeared in the newspaper's entertainment news column, "Inside Track." The first article,
published on March 15, 2007, was titled, "Suicide confirmed in Delp's death," and stated that it was
based on information from "unnamed insiders." [Note 7]

The March 15 article stated, in relevant part:

"Friends said it was Delp's constant need to help and please people that may have driven him to
despair. He was literally the man in the middle of the bitter break-up of Boston -- pulled from both sides
by divided loyalties.

"Delp remained on good terms with both Tom Scholz, the MIT grad who founded the band, and Barry
Goudreau, Fran Sheehan and Sib Hashian, former members of Boston who had a fierce falling out with
Scholz in the early '80s.

"Delp tried to please both sides by continuing to contribute his vocals to Scholz' Boston projects while
also remaining close to his former bandmates. The situation was complicated by the fact that Delp's
ex-​wife, Micki, is the sister of Goudreau's wife, Connie.

"'Tom made him do the Boston stuff and the other guys were mad that they weren't a part of it,' said
another insider. 'He was always under a lot of pressure.'

". . .

"Scholz' penchant for perfection and his well-​chronicled control issues led to long delays between
albums. As a result, Goudreau, Delp and Hashian released an album without him, which led to an
irretrievable breakdown.

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot7


Page 247

". . .

"But the never​ending bitterness may have been too much for the sensitive singer to endure. Just last fall
the ugliness flared again when Scholz heard some of his ex-​bandmates were planning to perform at a
tribute concert at Symphony Hall for football legend Doug Flutie -- and then had his people call and
substitute himself and Delp for the gig, sources say.

"In fact, the wounds remained so raw that Scholz wasn't invited to the private funeral service for Delp
that the family held earlier this week.

"'What does that tell you?' asked another insider. 'Brad and Tom were the best of friends and he's been
told nothing about anything.'"

On the day the article was published, Fee made a radio appearance in which she said that Scholz had
caused Brad nothing but "grief." On the same day, both Herald reporters spoke with Micki, who
ultimately had agreed to their request for an interview after initially declining to give one. Following the
interview, Fee sent an electronic mail message to Scholz's publicist, stating that Micki had said, "Brad
was in despair because [Cosmo] was disinvited from the summer tour," and asking for comment. Scholz
responded that the decision to fire Cosmo had been a group decision.

On March 16, 2007, the Herald published a front-page article entitled, "Pal's snub made Delp do it:
Boston rocker's ex-​wife speaks." The article stated, in relevant part:

"Boston lead singer Brad Delp was driven to despair after his longtime friend Fran Cosmo was dropped
from a summer tour, the last straw in a dysfunctional professional life that ultimately led to the sensitive
frontman's suicide, Delp's ex-​wife said.

"'No one can possibly understand the pressures he was under,' said Micki Delp, the mother of Delp's
two kids, in an exclusive interview . . . .

"'Brad lived his life to please everyone else. He would go out of his way and hurt himself before he
would hurt somebody else, and he was in such a predicament professionally that no matter what he did,
a friend of his would be hurt.

Page 248

Rather than hurt anyone else, he would hurt himself. That's just the kind of guy he was.'

"Cosmo, who had been with Boston since the early '90s, had been 'disinvited' from the planned summer
tour, Micki Delp said, 'which upset Brad.'

"But according to Tom Scholz, the MIT​-educated engineer who founded the band back in 1976, the
decision to drop Cosmo was not final and Delp was not upset about the matter. (Cosmo's son Anthony,
however, was scratched from the tour.)



"'The decision to rehearse without the Cosmos was a group decision,' Scholz said in a statement
through his publicist. 'Brad never expressed unhappiness with that decision . . . and took an active part
in arranging the vocals for five people, not seven.'

". . .

"Sullivan told police that Delp 'had been depressed for some time, feeling emotional (and) bad about
himself,' according to the reports.

"According to Micki Delp, Brad was upset over the lingering bad feelings from the ugly breakup of the
band Boston over 20 years ago. Delp continued to work with Scholz and Boston but also gigged with
Barry Goudreau, Fran Sheehan and Sib Hashian, former members of the band who had a fierce falling
out with Scholz in the early '80s.

"As a result, he was constantly caught in the middle of the warring factions. The situation was
complicated by the fact that Delp's ex-​wife, Micki, is the sister of Goudreau's wife, Connie.

"'Barry and Sib are family and the things that were said against them hurt,' Micki said. 'Boston to Brad
was a job, and he did what he was told to do. But it got to the point where he just couldn't do it
anymore.'"

On July 2, 2007, the Herald published a third article concerning Brad's suicide. The article, entitled "Delp
tribute on," included a paragraph stating that Scholz and the original members of the band Boston "have
been at odds for decades and the lingering bad feelings from the breakup of the original band more than
20 years ago reportedly drove singer Delp to take his own life in March."

Page 249

2. Discussion. a. Standard of review. Summary judgment is appropriate where, "viewing the evidence in
the light most favorable to the nonmoving party, all material facts have been established and the moving
party is entitled to a judgment as a matter of law." Augat, Inc. v. Liberty Mut. Ins. Co., 410 Mass. 117 ,
120 (1991). See Mass. R. Civ. P. 56 (c), as amended, 436 Mass. 1404 (2002). The moving party bears
the burden of demonstrating the absence of a triable issue of fact on every relevant issue. See
Standerwick v. Zoning Bd. of Appeals of Andover, 447 Mass. 20 , 32 (2006). "[The] party moving for
summary judgment in a case in which the opposing party will have the burden of proof at trial is entitled
to summary judgment if [the moving party] demonstrates . . . that the party opposing the motion has no
reasonable expectation of proving an essential element of that party's case." Ravnikar v. Bogojavlensky,
438 Mass. 627 , 629 (2003), quoting Dulgarian v. Stone, 420 Mass. 843 , 846 (1995). "Because our
review is de novo, we accord no deference to the decision of the motion judge." Caron v. Horace Mann
Ins. Co., 466 Mass. 218 , 221 (2013), quoting DeWolfe v. Hingham Ctr., Ltd., 464 Mass. 795 , 799
(2013). The use of motions for summary judgment is favored in defamation cases. See New England
Tractor-Trailer Training of Conn., Inc. v. Globe Newspaper Co., 395 Mass. 471 , 480 (1985), citing
Cefalu v. Globe Newspaper Co., 8 Mass. App. 71, 74 (1979), cert. denied, 444 U.S. 1060 (1980).

b. Plaintiff's case on a defamation claim. To withstand a motion for summary judgment on a defamation
claim, a plaintiff must have a reasonable expectation of proving four elements: first, the defendant made

http://masscases.com/cases/sjc/410/410mass117.html
http://masscases.com/cases/sjc/447/447mass20.html
http://masscases.com/cases/sjc/438/438mass627.html
http://masscases.com/cases/sjc/420/420mass843.html
http://masscases.com/cases/sjc/466/466mass218.html
http://masscases.com/cases/sjc/464/464mass795.html
http://masscases.com/cases/sjc/395/395mass471.html


a statement, of and "concerning the plaintiff, to a third party"; second, the "statement could damage the
plaintiff's reputation in the community"; third, the defendant was at fault for making the statement; [Note
8] and fourth, the statement caused economic loss or, in four specific circumstances, is actionable
without economic loss. See Ravnikar v. Bogojavlensky, supra at 629-630.

Furthermore, to be actionable, the statement must be one of fact rather than of opinion. "Statements of
pure opinion are

Page 250

constitutionally protected," King v. Globe Newspaper Co., 400 Mass. 705 , 708 (1987), cert. denied, 485
U.S. 940 and 485 U.S. 962 (1988), "[b]ut there is no constitutional value in false statements of fact."
National Ass'n of Gov't Employees, Inc. v. Central Broadcasting Corp., 379 Mass. 220 , 227 (1979), cert.
denied, 446 U.S. 935 (1980), quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339-340 (1974)
("However pernicious an opinion may seem, we depend for its correction not on the conscience of
judges and juries but on the competition of other ideas"). Whether a statement is a factual assertion or
an opinion is a question of law "if the statement unambiguously constitutes either fact or opinion," and a
question of fact "if the statement reasonably can be understood both ways." King v. Globe Newspaper
Co., supra at 709, quoting Aldoupolis v. Globe Newspaper Co., 398 Mass. 731 , 733 (1986). See Howell
v. Enterprise Publ. Co., 455 Mass. 641 , 671 (2010). While "[a] statement of fact is not shielded from an
action for defamation by being prefaced with the words 'in my opinion,'" Levinksy's, Inc. v. Wal-Mart
Stores, Inc., 127 F.3d 122, 127 (1st Cir. 1997), quoting Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., 8 F.3d 1222,
1227 (7th Cir. 1993), a statement that does not contain "objectively verifiable facts" is not actionable.
Levinksy's, Inc. v. Wal-Mart Stores, Inc., supra, quoting Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., supra. See Cole
v. Westinghouse Broadcasting Co., 386 Mass. 303 , 312, cert. denied, 459 U.S. 1037 (1982)
(statements which cannot be proved false cannot be deemed statements of fact).

As we have noted, "it is much easier to recognize the significance of the distinction between statements
of opinion and statements of fact than it is to make the distinction in a particular case. . . . Nevertheless,
sensible lines must be drawn." King v. Globe Newspaper Co., supra at 709. In determining whether a
statement reasonably could be understood as fact or opinion, a court must "examine the statement in its
totality in the context in which it was uttered or published," and "must consider all the words used, not
merely a particular phrase or sentence." Cole v. Westinghouse Broadcasting Co., supra at 309, quoting
Information Control Corp. v. Genesis One Computer Corp., 611 F.2d 781, 784 (9th Cir. 1980). See
Driscoll v. Board of Trustees of Milton Academy, 70 Mass. App. Ct. 285 , 297 (2007). Factors to be
considered include "the specific language used"; "whether the statement is verifiable"; "the general
context of the statement"; and "the broader context in which the statement appeared," see

Page 251

Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 9 (1990), quoting Scott v. News-Herald, 25 Ohio St. 3d 243,
250 (1986); as well as any "cautionary terms used by the person publishing the statement." Lyons v.
Globe Newspaper Co., 415 Mass. 258 , 263 (1993), quoting Fleming v. Benzaquin, 390 Mass. 175 , 180
(1983).

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot8
http://masscases.com/cases/sjc/400/400mass705.html
http://masscases.com/cases/sjc/379/379mass220.html
http://masscases.com/cases/sjc/398/398mass731.html
http://masscases.com/cases/sjc/455/455mass641.html
http://masscases.com/cases/sjc/386/386mass303.html
http://masscases.com/cases/app/70/70massappct285.html
http://masscases.com/cases/sjc/415/415mass258.html
http://masscases.com/cases/sjc/390/390mass175.html


c. Claims against the Herald. Scholz contends that the Herald articles are actionable because they
impliedly assert that Scholz was responsible for Brad's death. To support his argument that the articles
contain actionable statements of fact, Scholz points in particular to the headline of the March 16, 2007,
article, "Pal's snub made Delp do it: Boston rocker's ex-​wife speaks." We do not agree.

We begin with the observation that, ordinarily, ascertaining the reason or reasons a person has
committed suicide would require speculation; although a view might be expressed as to the cause,
rarely will it be the case that even those who were close to the individual will know what he or she was
thinking and feeling when that final decision was made. While we can imagine rare circumstances in
which the motivations for a suicide would be manifestly clear and unambiguous, this is not such a case.

The statements at issue could not have been understood by a reasonable reader to have been anything
but opinions regarding the reason Brad committed suicide. "[I]f it is plain that the speaker is expressing a
subjective view, an interpretation, a theory, conjecture, or surmise, . . . the statement is not actionable."
Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., supra at 1227. See Milkovich v. Lorain Journal Co., supra at 9. See,
e.g., Gacek v. Owens & Minor Distrib., Inc., 666 F.3d 1142, 1147-1148 (8th Cir. 2012) (concluding that
"anyone is entitled to speculate on a person's motives from the known facts of his behavior," and that
statements that plaintiff "pushed [the decedent] over the edge," was "the straw that broke the camel's
back," and "was the reason for [the decedent's] death" were nonactionable because they did not
express objectively verifiable facts, but, rather, were defendant's "theory" or "surmise" as to decedent's
motives in taking his own life [citation omitted]). Cf. National Ass'n of Gov't Employees/Int'l Bhd. of
Police Officers v. BUCI Tel., Inc., 118 F. Supp. 2d 126, 131 (D. Mass. 2000) ("the interpretation of
another's motive does not reasonably lend itself to objective proof or disproof").

In addition, the use of cautionary terms in the articles, such as "may have" and "reportedly," relayed to
the reader that the authors were "indulging in speculation." See King v. Globe Newspaper

Page 252

Co., supra at 713. See also Milkovich v. Lorain Journal Co., supra at 31 ("[c]autionary language . . .
put[s] the reader on notice that what is being read is opinion" [quotation omitted]); Cole v. Westinghouse
Broadcasting Co., supra at 309, quoting Information Control Corp. v. Genesis One Computer Corp.,
supra at 784 ("the court must give weight to cautionary terms used by the person publishing the
statement"). The most extreme language appeared in the headline, which a reasonable reader would
not expect to include nuanced phrasing. See Test Masters Educ. Servs., Inc., v. NYP Holdings, Inc., 603
F. Supp. 2d 584, 589 (S.D.N.Y. 2009) ("A newspaper need not choose the most delicate word available
in constructing its headline; it is permitted some drama in grabbing its reader's attention, so long as the
headline remains a fair index of what is accurately reported below"). See, e.g, Dulgarian v. Stone, 420
Mass. 843 , 850-851 (1995) (title of television news series, "Highway Robbery?," reporting on
automobile insurance appraiser's business, constituted "rhetorical flourish or hyperbole, which is
protected from defamation liability").

Moreover, the Herald articles appeared in an entertainment news column. See Cole v. Westinghouse
Broadcasting Co., supra at 309, quoting Information Control Corp. v. Genesis One Computer Corp.,
supra at 784 ("the court must give weight to . . . the medium by which the statement is disseminated and

http://masscases.com/cases/sjc/420/420mass843.html


the audience to which it is published"). "While not on the 'op-ed' page of the newspaper, the article[s
were] replete with rhetorical flair." Howell v. Enterprise Publ. Co., supra at 671-672. In context, a
reasonable reader would consider the statements about the cause of Brad's suicide to have been
nothing more than conjecture or speculation, reflecting the opinion of the speaker. See Moldea v. New
York Times Co., 22 F.3d 310, 314 (D.C. Cir.), cert. denied, 513 U.S. 875 (1994) (context of statements
"helps determine the way in which the intended audience will receive them").

Scholz argues that, even if we conclude that the articles contained statements of opinion, rather than
facts, the use of the words "insiders" and "friends" in the "Inside Track" column indicated the existence
of undisclosed defamatory facts. We recognize that there is no "wholesale defamation exemption for
anything that might be labeled 'opinion.'" Milkovich v. Lorain Journal Co., supra at 18. Even a statement
that is "cast in the form of an opinion may imply the existence of undisclosed defamatory facts on which
the opinion purports to be based, and

Page 253

thus may be actionable." King v. Globe Newspaper Co., 400 Mass. 705 , 713 (1987). By contrast, an
opinion "based on disclosed or assumed nondefamatory facts is not itself sufficient for an action of
defamation, no matter how unjustified or unreasonable the opinion may be or how derogatory it is."
Dulgarian v. Stone, 420 Mass. 843 , 850 (1995), quoting Lyons v. Globe Newspaper Co., supra at 262.

We conclude that, here, "[t]he logical nexus between the facts and the opinion was sufficiently apparent
to render unreasonable any inference that 'the derogatory opinion must have been based on
undisclosed facts.'" Lyons v. Globe Newspaper Co., supra at 266, quoting Restatement (Second) of
Torts § 566 comment c, second par. (1977). The first article stated that Brad "tried to please both sides,"
and was the "man in the middle of the bitter break-up"; that "[Scholz] made him do the Boston stuff and
the other guys were mad they weren't a part of it"; and that, consequently, Brad "was always under a lot
of pressure." The article then commented that "the never-ending bitterness may have been too much for
the sensitive singer to endure."

The second article stated that Brad "was driven to despair after his longtime friend . . . Cosmo was
dropped from a summer tour, the last straw in a dysfunctional professional life that ultimately led to the
sensitive frontman's suicide." This conclusion was based on Micki's statements that "[n]o one can
possibly understand the pressures he was under"; Brad "was in such a predicament professionally that
no matter what he did, a friend of his would be hurt"; Brad lived his life to please everyone else and was
the "kind of guy" who, "[r]ather than hurt anyone else, . . . would hurt himself"; Brad was upset that the
invitation to Cosmo to join the band's planned summer tour had been rescinded; Brad was still upset
over the lingering bad feelings from the breakup of the band; and Boston was a job, he did what he was
told, but "it got to the point where he just couldn't do it anymore." [Note 9] The second article also stated
that Brad "had been depressed for some time." The third article referred back to the previous two
articles in stating that "lingering bad feelings from the breakup of the original band . . . reportedly drove
[Brad] to take his own life."

By laying out the bases for their conclusions, the articles "clearly indicated to the reasonable reader that
the proponent of the

http://masscases.com/cases/sjc/400/400mass705.html
http://masscases.com/cases/sjc/420/420mass843.html
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot9


Page 254

expressed opinion engaged in speculation and deduction based on the disclosed facts." See Lyons v.
Globe Newspaper Co., supra at 266. It does not appear "that any undisclosed facts [about Scholz's role
in Brad's suicide] are implied, or if any are implied, it is unclear what [those might be]." See Cole v.
Westinghouse Broadcasting Co., 386 Mass. 303 , 313 (1982). Moreover, it is entirely unclear (even
assuming that facts are implied) that they are defamatory facts. See id.

Because the statements are nonactionable opinion, and Scholz therefore cannot prevail on his
defamation claim, he also cannot establish the derivative claim of intentional infliction of emotional
distress. See Hustler Magazine, Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46, 57 (1988); Rotkiewicz v. Sadowsky, 431
Mass. 748 , 755 (2000).

d. The Herald's motion for costs. Scholz also challenges on appeal the allowance of the Herald's motion
for costs, in the amount of $132,163.89, for stenographic services, deposition transcripts, fees for
service of subpoenas, and court filing fees. We review a decision awarding costs for abuse of discretion,
see Waldman v. American Honda Motor Co., 413 Mass. 320 , 328 (1992), and discern none here.

Scholz argues that many of the depositions were not reasonably necessary to decide the case, because
the judge's decision rested "solely on a reading of the [newspaper] articles," and, accordingly, the
decision to allow the Herald's motion for costs must be reversed. In the alternative, Scholz argues that
costs should have been awarded only as to the depositions that he sought and conducted, and not as to
depositions sought and conducted by the Herald. We reject Scholz's claim that, in deciding whether to
award costs, a judge may consider only the cost of depositions that were noticed by the party against
whom summary judgment entered. It is evident from the decision on the Herald's motion for summary
judgment that the judge relied extensively on the deposition record; Scholz's claim that the depositions
did not affect that decision is unavailing. Moreover, deposition costs may be awarded "whether or not
the deposition was actually used at the trial." Mass. R. Civ. P. 54 (e), as amended, 382 Mass. 829
(1981). See, e.g., Federico v. Ford Motor Co., 67 Mass. App. Ct. 454 , 462-463 (2006) (awarding costs
for depositions even where parties eventually settled and defendant was dismissed from case). The
judge's decision on the motion for costs reflects careful evaluation of the deposition costs, as required
by Mass. R. Civ. P. 54 (e).

Page 255

e. Defamation claim against Micki. While the Herald articles cite st atements about the causes of Brad's
death from a number of people who knew Brad, the bulk of the statements noted are reported as having
been made by Micki. [Note 10] For the same reasons that the Herald articles are nonactionable, we
conclude that Micki's statements contained therein likewise are nonactionable. See Milkovich v. Lorain
Journal Co., 497 U.S. 1, 9 (1990), quoting Scott v. News-Herald, 25 Ohio St. 3d 243, 250 (1986). A
reasonable reader of the Herald articles would conclude that Micki's statements either asserted
nondefamatory facts or were opinions that did not imply undisclosed defamatory facts. Even if the
statements could have appeared to a reasonable reader to contain defamatory connotations, the facts
upon which the opinions were based were "apparent and disclosed." See National Ass'n of Gov't
Employees, Inc. v. Central Broadcasting Corp., 379 Mass. 220 , 226 (1979).

http://masscases.com/cases/sjc/386/386mass303.html
http://masscases.com/cases/sjc/431/431mass748.html
http://masscases.com/cases/sjc/413/413mass320.html
http://masscases.com/cases/app/67/67massappct454.html
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot10
http://masscases.com/cases/sjc/379/379mass220.html


A reasonable reader might reach a determination that the statements that Brad was upset about the
lingering bad feelings from the breakup of the band, and about the decision to rescind the invitation to
Cosmo to join the tour, were factual. These statements, however, do not defame Scholz. A reasonable
reader also could conclude that Brad was under pressure as a result of tensions between members of
the band, in reliance on Micki's statements that "Brad lived his life to please everyone else"; Brad "was
in such a predicament professionally that no matter what he did, a friend of his would be hurt"; and "[n]o
one can possibly understand the pressures he was under." These statements also do not defame
Scholz. See Yohe v. Nugent, 321 F.3d 35, 40-41 (1st Cir. 2003).

A reasonable reader also could decide, based on Micki's statements in the articles, that in Micki's
opinion, pressure from the band caused Brad to commit suicide. According to the articles, Micki believed
that Brad was the "kind of guy" who would hurt himself rather than hurt anyone else; "Boston to Brad
was a job, and he did what he was told to do. But it got to the point where he just couldn't do it
anymore"; and dropping Cosmo from the tour drove Brad to despair and ultimately to suicide. [Note 11]
Whether Brad's motive rested, alone or in combination, on any of the

Page 256

reasons propounded by Micki -- Brad's growing weariness at being the middleman between the warring
former band members, despondency about the possible cancellation of the tour and the absence of
Cosmo from the tour, distress over the bitter feud and Scholz's role in it, or preexisting depression and
anxiety ​​ is no longer capable of verification. As discussed supra, statements that cannot be proved false
cannot be deemed statements of fact. See Cole v. Westinghouse Broadcasting Co., supra at 312.
Moreover, as noted, it is unclear what, if any, undisclosed defamatory facts are implied by Micki's
opinion that Brad committed suicide because of the general pressure of being caught in the middle of
feuding band members and the specific stress of the withdrawal of the invitation to Cosmo to join the
band's tour. See Yohe v. Nugent, supra at 41-42.

Based on any of the above combinations, reasonable readers would conclude, in these circumstances,
that the statements concerning Brad's motivations in deciding to take his own life were opinions, given
the context and the speculative nature of the comments on the multiple proffered reasons for Brad's
suicide. "[A]nyone is entitled to speculate on a person's motives from the known facts of his behavior."
Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., 8 F.3d 1222, 1227 (7th Cir. 1993). See Yohe v. Nugent, supra. See also,
e.g., Gacek v. Owens & Minor Distrib., Inc., 666 F.3d 1142, 1147-1148 (8th Cir. 2012).

3. Conclusion. The judgment granting summary judgment to the Herald defendants is affirmed, and the
order allowing the Herald's motion for costs also is affirmed. The order allowing Micki's motion for
summary judgment is affirmed. The matters are remanded to the Superior Court for further proceedings
consistent with this opinion.

So ordered.

FOOTNOTES

[Note 1] The DTS Charitable Foundation, Inc.

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#foot11
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back1


[Note 2] Gayle Fee and Laura Raposa.

[Note 3] Because they share a last name, we refer to Brad Delp and Micki Delp by their first names.

[Note 4] When the appeal was heard in the Appeals Court, Micki apparently had not sought, and the
judge had not entered, final judgment on the claim against her. The Superior Court docket sheet does
not reflect that a motion under Mass. R. Civ. P. 54 (b), 365 Mass. 820 (1974), was filed, or that a rule 54
(b) certification was issued.

Where no final judgment had entered on that claim, Donald Thomas Scholz's appeal to the Appeals
Court properly should have been dismissed as premature. See Gangell v. New York State Teamsters
Council Welfare Trust Fund, 6 Mass. App. Ct. 631 , 632, (1978). At this point, however, the judgment as
to the Boston Herald, Inc., and its two reporters (collectively, the Herald) is final, the issues have been
fully briefed by all parties, and the heavily interrelated claims are all before us. Because remand for
further proceedings in the Superior Court would not be consistent with judicial economy, we exercise our
discretion to decide the issues raised in Scholz's appeal from the decision allowing Micki's motion for
summary judgment.

[Note 5] We acknowledge the amicus brief submitted by the Reporters Committee for Freedom of the
Press and twenty-five others.

[Note 6] Because Pam and Meg Sullivan share a last name, we refer to them by their first names.

[Note 7] Testimony from Gayle Fee during the course of this litigation confirmed that the "insider"
information in the first article came from Brad's former manager, Paul Geary, and his long-time friend
Ernie Boch, Jr., who also was a friend of Barry Goudreau and Sib Hashian.

[Note 8] "The level of fault required varies between negligence (for statements concerning private
persons) and actual malice (for statements concerning public officials and public figures)." Ravnikar v.
Bogojavlensky, 438 Mass. 627 , 630 (2003). Here, because Scholz concedes that he is a limited
purpose public figure, to prevail he must prove that the challenged statements were made with actual
malice. See Astra USA, Inc. v. Bildman, 455 Mass. 116 , 143-144 (2009), cert. denied, 560 U.S. 904
(2010).

[Note 9] The second article noted also that, according to Scholz, "the decision to drop Cosmo was not
final and Delp was not upset about the matter."

[Note 10] In her deposition testimony, Micki asserted that she had made the statements attributed to her.

[Note 11] Reviewing the record in the light most favorable to Scholz, we attribute this last statement to
Micki.

Home/Search Table of Cases by Citation  Table of Cases by Name Disclaimer

Commonwealth of Massachusetts. Trial Court Law Libraries. Questions about legal information? Contact
Reference Librarians.

http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back2
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back3
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back4
http://masscases.com/cases/app/6/6massappct631.html
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back5
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back6
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back7
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back8
http://masscases.com/cases/sjc/438/438mass627.html
http://masscases.com/cases/sjc/455/455mass116.html
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back9
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back10
http://masscases.com/cases/sjc/473/473mass242.html#back11
http://masscases.com/
http://masscases.com/cite.html
http://masscases.com/name.html
http://masscases.com/disclaimer.html
http://www.lawlib.state.ma.us/
http://www.lawlib.state.ma.us/libraries/services/ask.html



